Demokratie DE PL

Polsko-niemiecka szkoła zimowa poświęcona pojęciu demokracji

Opis projektu

Demokracja DE PL. 

Język, deliberacja i demokracja w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech. Seminarium praktyczno-teoretyczne.

"Demokracja DE PL" to wspólne, polsko-niemieckie zajęcia w formie pięciodniowej szkoły zimowej, realizowane w ramach umowy partnerskiej między Uniwersytetem Warszawskim i Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Moguncja, Niemcy), przy współpracy Gustav Stresemann Institut in Niedersachsen e.V. w Bad Bevensen (GSI, www.gsi-bevensen.de).

Kurs organizowany jest wspólnie przez wydziały filozofii Uniwersytetu w Moguncji i Uniwersytetu Warszawskiego i skierowany jest do studentów obu uczelni (po 10 miejsc dla uczestników z każdego kraju). Wydarzenie ma charakter dwujęzyczny (jęz. niemiecki i polski), ale nie wymaga znajomości obu języków, gdyż zapewnione jest tłumaczenie symultaniczne.

Organizatorzy pokrywają zazwyczaj koszty:

- pełnego wyżywienia,

- zakwaterowania w ośrodku w Bad Bevensen (pokoje 2-osobowe),

- dojazdu.

Dotychczas odbyły się 3 edycje projektu w cyklu ok. półtorarocznym, począwszy od 2017 r. Projekt został zainicjowany przez dra Michała Dobrzańskiego, Dr. Margit Ruffing z Uniwersytetu w Moguncji i Iwonę Domachowską z GSI Bad Bevensen.


Tematyka

Celem merytorycznym seminarium jest refleksja nad demokracją oraz jej formami i praktykami, z naciskiem na różnice w społeczeństwie polskim i niemieckim. Seminarium ma umożliwić uczestnikom pogłębienie rozumienia uniwersalnych problemów związanych z demokracją, jak też różnic kulturowych w kontekście polsko-niemieckim. 

Koncepcja metodologiczna seminarium ma charakter innowacyjny, a jego głównym celem jest wyjście poza typowe w dydaktyce akademickiej ramy teoretyczno-deskryptywnej pracy na tekście, w celu uzupełnienia refleksji o demokracji i indywidualne doświadczenie, emocje i wnioski płynące z bezpośredniego uczestnictwa w procesie. 

Dlatego seminarium podzielone jest na blok praktyczny i teoretyczny. Elementy bloku teoretycznego każdorazowo poprzedzone będą częścią praktyczną, podczas której uczestnicy zyskają możliwość osobistego doświadczenia dylematów charakterystycznych dla procesów demokratycznych, zanim poddadzą je refleksji teoretycznej.

Moduł praktyczny realizowany jest za pomocą metody edukacji demokratycznej „Betzavta/Miteinander”, opracowanej przez Adam Institute w Izraelu i adaptowanej przez Centrum für angewandte Politikforschung (CAP) w Niemczech. Moduł ten jest prowadzony przez profesjonalnych edukatorów tej metody. 

Część praktyczna może wymagać od uczestników poddania własnych działań krytycznej autorefleksji na plenum grupy. Stanowi to integralną część procesu.

Moduł teoretyczny ma formę konwersatorium akademickiego, podczas którego doświadczania z modułu praktycznego omawiane są w odniesieniu do teorii filozoficznych, w celu zarówno uogólnienia doświadczeń praktycznych, jak też zbadania tych teorii pod kątem ich potencjalnych niedoskonałości. 

W ramach kursu odbywa się także wykład o historii i zastosowaniach metody Betzavta, który pozwala lepiej zrozumieć jej założenia i potencjał w dydaktyce.

Nacisk kładziony jest na następujące kwestie:

- jaką rolę odgrywa język w procesie demokratycznego podejmowania decyzji,

- jak przebiega proces oddolnej konstrukcji procedur demokratycznych,

- jakie są kryteria uznania reguł w kolektywnym podejmowaniu decyzji (co jest racjonalne, jakie idee regulatywne są założone itd.).

Informacje o najbliższej edycji

Kolejna edycja wydarzenia zaplanowana jest w listopadzie 2024 r.

Realizacja uzależniona jest od pozyskania środków zewnętrznych.

Zapraszamy na pełną stronę wydarzenia po szczegółowe informacje dot. realizacji i rekrutacji.